Friday, October 14, 2011

Kek Karamel



Salam semua,

Semenjak dua menjak ni demam kek karamel melanda semua rumah. Dan hari ni berjangkit pulak kat rumah saya heheheh. Macam biasala apa apa pun kena cuba, baru ler boleh berkembang ilmu masak memasak ni yer dak. Saya follow betul2 resepi asalnya dan alhamdulillah beginilah hasilnya spt yg dapat anda lihat. Karamelnya saja agak berlebihan bila diterbalikkan, mungkin di lain kali saya patut ikut Hana dengan mengurangkannya pada sukatan yang lebih sesuai.

Suatu kejadian tak disangka telah berlaku sewaktu menyediakan kek ini. Saya terlupa nak letak mentega cair sehinggalah dah masuk ke dalam oven untuk dibakar baru saya perasan yang mentega cair saya telah tertinggal kat luar. Alamak, camana ni, boleh rectify ker. Kepala ni ligat aja berfikir. Mujur jugak oven baru aja di"on", cepat cepat saya keluarkan dan tuang mentega tersebut kat atas adunan dan perlahan lahan saya gaulkan biar sebati tanpa bercampur dengan adunan karamel. Dalam hati berkata, habisla kek karamel ni, mesti tak jadi punya sebab banyak kali gaul sangat, maklumlah nak sebatikan mentega dengan adunan. Tup, tup bila tengok hasilnya alhamdulillah tak der la teruk sangat, cuma jalur lebar warna warni jer tak berapa cantik sebab telah bergaul.


Amacam, cantik tak? Saya guna loyang bulat 7" untuk adunan ini.



No comments:

Post a Comment